وزیر راه‌و‌شهرسازی مطرح کرد؛

عباس آخوندی با تاکید بر این مطلب که در طی دولت یازدهم، اقدام ارزشمند سم‌زدایی از نظام پولی و بانکی کشور انجام شد، گفت: دولت و مشخصا وزارتخانه‌های راه‌و‌شهرسازی و اقتصاد از بانک مسکن حمایت می‌کنند تا سرمایه خود را افزایش دهد و تبدیل به بانک توسعه‌ای شود.
عباس آخوندی وزیر راه‌و‌شهرسازی دیروز همزمان با هفتاد و نهمین سالروز تاسیس بانک مسکن در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل سابق و جدید بانک مسکن ضمن اظهار خرسندی از حضور در جمع همکاران بانک مسکن با ۷۹ سال سابقه حرفه‌ای بار دیگر یاد و خاطره دریا‌دلان عزیزی را که در دریای رحمت الهی در آب‌های چین جان باختن را گرامی داشت و برای بازماندگان آنها صبر و شکیبایی آرزو کرد.
آخوندی در ابتدای صحبت‌های خود با قرائت سوره والعصر گفت: ابتدا سوره والعصر را خواندم به این دلیل که این سوره تمام زندگی را در دو نکته خلاصه می‌کند که تواصی به حق و تواصی به شکیبایی و استواری در راه حق است که تمام زندگی در این دو عنوان خلاصه می‌شود در واقع می‌خواهم بعد از چهار سال همکاری با جناب آقای بت‌شکن تاکید کنم که در بیان واقعیات تواصی به حق و تواصی به استواری در اجرای حق داشته باشیم.
به گزارش «جهان‌صنعت» به نقل از پایگاه خبری وزارت راه‌و‌شهرسازی، وزیر راه‌و‌شهرسازی گفت: واقعیت این است که در دوره اخیر بانک مسکن با چندین مساله پیچیده روبه‌رو بود و حسن عملکرد دکتر بت‌شکن از نظر من مبتنی بر این است که پیچیدگی‌ها را خوب فهمید و در این فضای بسیار پیچیده راه خود را گم نکرد.عضو کابینه دولت دوازدهم با طرح این پرسش که چرا فضای پولی و بانکی پیچیده بود تاکید کرد: واقعیت این است که بدون بانک در دنیای مدرن اساسا امکان توسعه وجود ندارد و طی سال‌های ۹۳ و ۹۴ هم بارها اعلام کردم که مشکل ما این بوده که سیستم بانکی و نظام پولی کشور به پول سمی آلوده شده بود. در واقع پدیده‌ای که در ۱۰۰ سال گذشته با آن مواجه نبودیم.


وی ادامه داد: پول سمی سهم قابل توجهی از کل پول در گردش کشور را به خود اختصاص داده و شوربختانه فساد مانند موریانه بر تن اقتصاد و پول متصل شده بود.
لذا شروع و آغاز کار بت‌شکن در این فضای سخت بسیار پیچیده و با دشواری همراه بود. در عین حال بانک هم درگیر فشار و تصمیم‌های دولت نهم و دهم قرار گرفت که یکی از آنها موضوع مسکن مهر بود که کل نظام بانکی را تکان داد و دوم فساد آن فرد معروف که بخشی از آن را احاله داده بودند تا از طریق بانک مسکن انجام شود و بدین ترتیب بانک مسکن را درگیر کلاهبرداری بزرگ کرده بودند.
همچنین وزیر راه‌و‌شهرسازی افزود: مدیریت بانک در این فضای ناسالم باید اقدام بزرگی انجام می‌داد تا اولا به فساد خاتمه داده و ثانیا به سمت توسعه و تغییر جهت دهد و بتواند توسعه متوازن را در سطح گسترده فعال کند و اگر مدیرعاملی بانک و هیات مدیره بانک درک درستی از شرایط پولی و بانک کشور نمی‌داشتند حتما بحران پولی و بانکی تعمیق می‌شد.
آخوندی یادآور شد: مختصاتی که برای بانک مسکن در دهه ۴۰ و ۵۰ شمسی تعریف شده بود بانک توسعه‌ای است اما در دهه ۸۰ و ۹۰ شاهد بودیم که این بانک تبدیل به بانک تخصصی شد و عملا وظیفه خود را برای تعادل‌بخشی به بازار و اقدام برای رویارویی با سیگنال‌های رونق و رکود از دست داد.
سیاستگذار ارشد حوزه مسکن و شهرسازی همچنین گفت: برای آنکه بانک‌مسکن تبدیل به بانک توسعه‌ای شود نیازمند دو ابزار بود که یکی از آنها افزایش سرمایه بانک بود و پیشنهادی که بنده در این مورد ارائه کردم این بود که خبطی که در بحث تامین اعتبار طرح مهر از طریق افزایش پایه پولی صورت گرفته و آثار منفی‌اش را گذاشته باید به فرصت تبدیل شود تا از این پس بتوانیم آن را تبدیل به ابزار مثبت کنیم.
وزیر راه‌و‌شهرسازی ادامه داد: پیشنهادم در مهر سال ۹۲ این بود که تمام رقم تامین اعتبار طرح مهر، تبدیل به افزایش سرمایه بانک ‌مسکن شود و آن خط اعتباری به عنوان بدهی دولت و بدهی بانک‌مسکن به بانک‌مرکزی در نظر گرفته شود. زیرا طرح آثار سوء خود را گذاشته بود و اگر دولت می‌خواست اصل و سود را برگرداند هزینه‌اش بیشتر و چندین برابر افزایش سرمایه بانک می‌شد.
آخوندی افزود: لذا پیشنهادم این بود که از جهت اقتصاد کلان این تبدیل صورت نگیرد. هنوز هم معتقدم باید راهکارهایی ارائه شود که متضمن منافع دولت باشد. بدین‌معنا اگر با طرح توسعه‌ای شدن بانک‌مسکن و افزایش سرمایه بانک موافقت می‌شد در حال حاضر شاهد افزایش سرمایه بانک‌مسکن از ۳ هزار میلیاردتومان به ۴۸ هزار میلیارد تومان بودیم و بدین‌ترتیب بانک مسکن تبدیل به بانک توسعه‌ای می‌شد که می‌توانست نقش موثری را در سیکل رونق و رکود در بخش مسکن ایفا کند.
وی تصریح کرد: اگرچه چهار سال سپری شده است اما باز هم راهکارهای اصلی برای آنکه بخش مسکن رونق واقعی بگیرد وجود دارد که باید موردتوجه قرار گیرد.
سرمایه بانک مسکن را به ۱۳ هزار میلیاردتومان رساندیم
در ادامه وزیر راه‌و‌شهرسازی گفت: تلاش‌هایی را برای افزایش سرمایه بانک‌مسکن انجام دادیم و خوشبختانه در بودجه کشور، افزایش سرمایه بانک را به ۱۳ هزار میلیاردتومان رساندیم که به تصویب رسید و با پیگیری‌های جناب آقای دکتر بت‌شکن پنج هزار میلیاردتومان از ۱۰ هزار میلیاردتومان بودجه تصویبی به ثبت رسید.
عضو کابینه دولت دوازدهم همچنین یادآور شد: اندیشه ما این بوده که افزایش سرمایه بانک مسکن را داشته باشیم و بتوانیم انباشت سرمایه ۳۵ درصدی بخش مسکن و ساختمان را فعال و این‌کار را با افزایش سرمایه محقق کنیم.
آخوندی گفت: در حال حاضر سرمایه بانک مسکن هشت هزار میلیارد تومان است که به مفهوم دو میلیارد دلار سرمایه است و یقینا این سرمایه برای بانک مسکن و همچنین مسکن، سرمایه اندکی است.
وی افزود: اگر بخش مسکن بخواهد با سیکل رکود مبارزه کند نیاز به بانک مسکنی داریم که ۱۰ میلیارد دلار سرمایه داشته باشد تا با این سرمایه بتواند وارد بازار شود و آن را به رونق وادارد.
وزیر راه‌و‌شهرسازی تصریح کرد: نیاز به افزایش سرمایه مستمر در بانک مسکن داریم و باید کل اعتبارات بخش مسکن مهر تبدیل به افزایش سرمایه بخش مسکن شود. همچنین بانک مسکن برای ایجاد تحرک در بازار مسکن، نیازمند ابزارهای جدید پولی و بانکی بود که انواع صندوق‌ها، اوراق رهنی و سایر محصولاتی که بانک مسکن باید عرضه می‌کرد را خوشبختانه در چهارسال گذشته بخشی از آنها را محقق کرد. آخوندی گفت: در حال حاضر، بخشی از ابزارهای جدید پولی و بانکی همچون شرکت‌های توسعه سرمایه‌گذاری مسکن، شرکت‌های تولید سرمایه بانک مسکن و ابزار مختلف اجرا شده‌اند.
آخوندی یادآور شد: در حال حاضر، بیش از ۳۴۰ هزار سپرده‌گذاری در حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم انجام شده و مانده سپرده‌ها در آن حساب بالغ بر ۵۸ هزار میلیارد است که می‌تواند در حوزه تجهیز منابع و اقتصاد خانوارها مورد استفاده قرار گیرد.
لزوم کاهش 20 درصدی شعبات
آخوندی مصوبات آخرین جلسه مجمع عمومی بانک مسکن را مصوبات تاثیرگذاری برشمرد و گفت: درخواست من از مدیرعامل جدید بانک مسکن این است که تعداد شعب بانک مسکن را در سراسر کشور به ۲۰ درصد کاهش دهد زیرا نیازی به این تعداد شعبه در کشور نیست.
وزیر راه‌و‌شهرسازی با تاکید بر اینکه کاهش تعداد شعب بانک به معنای تعدیل نیروی انسانی شاغل در بانک نیست، افزود: بانک مسکن طی دوره‌ای ۱۰ ساله با افرادی که بازنشست خواهند شد کاهش ۲۰ درصدی شعب بانک را محقق کند. آخوندی همچنین تصریح کرد: بانک مسکن به سیاستگذاران این آلارم را بدهد که برای کاهش هزینه‌های بانک اقدام موثری را در دستور کار دارد و آن را عملیاتی و اجرایی کند تا حمایت سیاستگذار را نیز برای پیشبرد اهدافش داشته باشد.
سایر اخبار این روزنامه